Na Ústavu biomedicínského inženýrství proběhly během léta inovace ve výuce předmětu Mikroskopická zobrazovací technika, který vede Radim Kolář. Cílem těchto změn je zpříjemnit studentům laboratorní výuku a nabídnout jim kvalitnější vzdělání v biomedicínských vědách orientované na získání praktických dovedností.
Nové laboratorní úlohy zaměřené na difrakci světla, spektrofotometrii a fluorescenční mikroskopii umožní studentům prakticky porozumět technikám, s nimiž se setkávají na přednáškách a lépe pochopit metody používané v praxi.
„Praktická výuka je v oblasti optiky zásadní, protože studentům pomáhá porozumět principům řady metod používaných v optické mikroskopii a připravuje je na využití nabytých znalostí a dovedností v praxi, při vývoji či aplikaci moderních technologií. Věřím, že tyto úlohy studentům přinesou nejen nové poznatky, ale také učiní výuku poutavější a zábavnější.“ vysvětluje Kolář.
Interaktivní formát
Úlohy umožňují studentům aktivně se zapojit do experimentování s optickým vybavením, čímž překonávají tradiční výuku zaměřenou převážně na teoretické modely a simulace. Laboratorní úlohy jsou koncipovány jako profesionální stavebnice na optické lavici. Studenti pracují s vysoce kvalitními komponenty od renomované společnosti ThorLabs, což zaručuje přesnost měření a možnost experimentovat s různými optickými konfiguracemi.
Význam praktické výuky
Větší zapojení studentů do praktických činností přispívá k rozvoji budoucích odborníků v oblasti mikroskopie, která je pro Brno typická. Radim Kolář zdůrazňuje: „Jedním z největších zaměstnavatelů našich studentů je Termo-Fisher Scientific. Snažíme se poskytovat vzdělání s praktickým významem, které zajišťuje zaměstnatelnost našich absolventů.“
Studenti si budou moci nové úlohy vyzkoušet již tento akademický rok. Nachystané jsou spolu s podklady pro vypracování laboratorních protokolů. které motivují ke kritickému myšlení v oblasti hodnocení fyzikálních veličin a jejich interpretace v optice.